Pejsebrænde ud af energiaftale

Vi har aldrig indgået aftale om, at ministeren kan pålægge afgift på pejsebrænde og vi vil aldrig drømme om at støtte dette.

Langt ude i skoven. Det er regeringen i bogstaveligste forstand, når den i jagten på nye indtægtskilder gør det dyrere at bruge pejsebrænde og fyre op i de 750.000 brændeovne i danske hjem. Konservative er derfor parate til at blokere energiforliget, hvis regeringen ikke fjerner afgiften på pejsebrænde.

Vi har aldrig indgået aftale om, at ministeren kan pålægge afgift på pejsebrænde. Vi kunne aldrig drømme om at støtte dette. Vi stemmer imod lovforslaget og blokerer for aftalen – det er forligsbelagt. Det er ganske enkelt for langt ude i skoven.

Energiforsyningen skal ske på fair vilkår. Derfor er der i energiforliget aftalt en forsyningssikkerhedsafgift, der skal sikre balance i afgifterne fra de forskellige energiformer. I den sammenhæng er det aftalt, at vi ønsker, at kraftvarmeværkerne flytter deres brændselskilde fra kul til biomasse/biogas. Det fjerner forurening i luften og medvirker til målsætningen om, at vi skal være uafhængige af fossile brændstoffer i 2050. Men heri indgår på ingen måde pejsebrænde.