Aftale om planlov styrker borgernes retssikkerhed

Nu sættes der en stopper for eksproprieringstvister, hvor borgerne kommer i klemme og i årevis stavnsbindes i uvished om deres fremtid.

Alle kommuner får lige gode muligheder for udvikling. Mangfoldigheden i butikslivet sikres, naturen skånes og borgere, der har udsigt til at få deres ejendom eksproprieret, stilles langt bedre.

Det er perspektiverne i aftalen om ændringer af planloven, hvor Konservative kan glæde sig over, at der nu sættes en stopper for eksproprieringstvister, hvor borgerne kommer i klemme og i årevis stavnsbindes i uvished om deres fremtid.

Det har længe været et stort ønske for Konservative at hjælpe de mennesker, der kommer i klemme, når kommuners gennemførelse af lokalplaner trækker i langdrag. Vi har set eksempler på borgere, der dermed bliver stavnsbundet til deres ejendom i årevis. Nu er vi blevet enige om at få lavet en såkaldt solnedgangsklausul, der sætter en maksimal levetid på ekspropriationer i lokalplanerne. Det styrker borgernes retssikkerhed og sikrer, at familier ikke i årevis skal være stavnsbundet, fordi sagerne trækker i langdrag.

Ud over at styrke borgernes retssikkerhed ved ekspropriation forbedrer den nye planlov alle kommuners muligheder for at sætte ind i trængte områder.

Jeg er godt tilfreds med mere liberale regler, som sikrer, at alle kommuner får lige mulighed for at udvikle sig og ikke kun 29 navngivne kommuner. Med den nye landsdistriktsbestemmelse har alle kommuner de samme muligheder for at skabe vækst og beskæftigelse i de vanskeligt stillede landdistrikter.

Samtidig sikrer aftalen et varieret forretningsliv og indkøbsmuligheder for alle borgere.

"Udfordringerne for den danske detailhandel står i kø i disse år. Nu sikrer vi, at den fremtidige udvikling sker i respekt for naturen og på en måde, så det gavner bylivet og bevarer butikkerne tæt på forbrugerne.