Accept af Cookies på Konservative.dk

Vi bruger cookies på konservative.dk. Nogle sikrer at sitet virker, mens andre samler statistik ind til forbedring af din brugeroplevelse.
Du kan altid slette cookies fra konservative.dk igen.

Flere undervisningstimer er vejen frem

Regeringen har lyttet til Konservatives krav om at give eleverne i folkeskolen flere undervisningstimer ved at gøre det vejledende timetal til minimumstimetallet.

Det danske skolesystem skal op i international topklasse. Det kræver et højere fagligt niveau og flere undervisningstimer i folkeskolen. Derfor er det glædeligt, at også regeringen nu er indstillet på at hæve minimumstimetallet i folkeskolen til det vejledende timetal.

 

Folkeskolen skal være så faglig stærk, at den er et naturligt førstevalg, uanset hvor man bor. Derfor er jeg glad for, at regeringen har lyttet til Konservatives krav om at give eleverne i folkeskolen flere undervisningstimer ved at gøre det vejledende timetal til minimumstimetallet. I dag er der en forskel på 510 timer, hvilket betyder, at timetallet for en elev fra 1. til 9. klasse kan svinge med næsten et helt skoleår fra kommune til kommune.

 

Ud over flere undervisningstimer lægger Konservative ved de kommende forhandlinger om en folkeskolereform vægt på, skolerne og skolelederne får mere frihed til eksempelvis at danne hold på tværs af klassetrin og køn, så alle elever får større mulighed for at blive udfordret på deres niveau.

 

I dag forhindrer en del barrierer, at skolerne kan planlægge undervisningen optimalt – særligt den såkaldte 50 procentregel, som betyder, at eleverne skal have halvdelen af deres undervisning i stamklassen. Den eneste begrænsning i forhold til at danne hold bør være, at eleverne ikke må deles op i permanente hold, så man får en A- og B-skole. Ud over det skal det stå den enkelte skole frit at danne hold på alle klassetrin og i den andel af undervisningen, som skolen finder hensigtsmæssig.

 

Skolerne skal også have frihed til at lave særlige faglige linjer i udskolingen, som for eksempel en international linje med fokus på sprog, en naturfaglig linje eller en iværksætterlinje. Det vil give eleverne mulighed for at dyrke særlige områder, hvor de har en interesse. Og så folkeskolelærerne skal undervise mere. Lærerne bruger kun omkring en tredjedel af deres arbejdstid på at undervise. Resten af tiden bruges på møder, forberedelse, faglig ajourføring, forældrehenvendelser, lærersamarbejde, kurser, pauser og meget andet.