Sundhedspolitik

Et stærkt sundhedsvæsen

Konservativ sundhedspolitik står på to ben – forebyggelse og behandling.

Vi ønsker en aktiv forebyggelse, så vi undgår livsstilssygdomme. Derfor handler forebyggelse om at understrege, at borgeren i høj grad er ansvarlig for sin egen sundhed.

Personlig frihed er også at tage ansvaret for egen sundhed. Derfor støtter vi mulighederne for at vælge behandling i privat regi og støtter fradrag af sundhedsforsikringer. Det må aldrig være afgørende om behandlingen foregår eller omsorgen udøves i privat eller offentlig regi. Eneste afgørende parameter må og skal være kvalitet, om end den leveres til borgeren fra det offentlige eller private. Vi vil samtidig sikre, at vi fortsat kan have et trygt og nært forhold til vores praktiserende læge og det hospital, der tager hånd om os og vore kære, når sygdommen sætter ind eller uheldet er ude.

Når det gælder behandling, er to ting afgørende for Det Konservative Folkeparti. Den første er, at alle skal have lige adgang til et velfungerende sundhedsvæsen. Pengepungens størrelse må aldrig afgøre muligheden for og kvaliteten af behandling. Den anden er, at vi vil bevare den udvidede behandlingsgaranti på fire uger, der sikrer alle borgere hurtig og lige adgang til behandling.

Hvad angår det psykiatriske område, så er vi af den overbevisning, at det skal styrkes. Det psykiatriske område skal ikke længere nedprioriteres, men derimod ligestilles med fysiske sygdomme.

Som Konservative er vi tilhængere af, at den enkelte kan træffe sine egne valg hele livet igennem. Mulighederne for at vælge ophold på et hospice eller dø i eget hjem bør derfor styrkes.